- Den første kaldes "den emotionelle dialog". Den kræver, at omsorgsgiveren(pædagog) viser positive følelser, justerer sig, spørger uddybende ind og anerkender barnet. Den er dyadisk, hvilket vil sige, at fokus er rettet mod samspillet mellem barn og omsorgsgiver(pædagog)
- "Den meningsskabende og udvidende dialog". I dette tilfælde er det omsorgsgiveren(pædagogen), som skal hjælpe barnet med at holde fokus på tema og ting i omverdenen.Omsorgsgiveren skal få barnet til at fordybe sig i det, som det laver og give begrundelser og forklaringer for det, som de oplever sammen. Denne dialogform er triadisk, fordi samspillet foregår mellem omsorgsgiveren, barnet og omverdenen.
- Den tredje og sidste er kaldet "den regulerende og grænsesættende dialog". Her er opgaven for omsorgsgiveren at hjælpe barnet med strategier for målrettet handling og problemløsning. Det kræver at man har kompetencer inden for planlægning, selvkontrol og selvrefleksion. Dette skabes igennem vejledning og fælles planlægning.
Vuggestuen Skovbo:
Man kan høre at
pædagogerne siger til Ib: "Godt du kom". Hun er meget pædagogisk og
kommer meget ned på niveau med barnet. Det, hun gør er en af de punkter, der
hedder "vis positive følelser- vis, du er glad for barnet". Hun giver
positive følelser til barnet. Derudover "tal til barnet om noget, barnet
er optaget af" - Eksempelvis den røde bil, som barnet er meget optaget af.
ICDP hos pædagoger:
Det skal fremme
psykosociale omsorgskompetencer, så man går ind og siger positive ting om
barnet, så den pågældende pædagog kan
komme til at synes bedre om barnet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar