Vi har arbejdet med teoretikeren Gregory Bateson og hans teori inden for kommunikation. Vi er kommet ind på lidt forskellige begreber b.la. de forskellige grundprincipper for kommunikation, den triadiske model og lineær - og cirkulær samspil. Vi finder Batesons pointer og teorier ret interessante, da vi kan se, hvordan det giver mening i forhold til praksis. Vi kan sætte det i sammenhæng med virkeligheden og det gør det nemmere at forstå. Vi har derfor også lavet en video herunder, der illustrerer noget af Batesons kommunikationsteori, som vi finder spændende og som vi kan hvordan man kan bruge i fremtidig pædagogisk praksis.
Video 1:
Man kommunikere altid på flere
niveauer
En af Batesons grundlæggende antagelser inden for
kommunikationsteorien er, at man altid kommunikerer i flere lag. Man kan f.eks.
Kommunikere med ansigtsudtryk, kropssprog og stemmeføring.
Det finder vi interessant og brugbart i fremtidig pædagogisk
arbejde, da det er vigtigt hele tiden at være opmærksom på brugeren og
brugerens måde at kommunikere på, når man for eksempel fører en dialog. Ofte
kan der blive fortalt ét og egentlig ment noget andet og som pædagoger skal vi
også være i stand til at kunne opfange de non-verbale signaler vi får, når vi
kommunikerer med andre. På den måde vil man i en situation med en bruger
lettere få løst et problem/konflikt, hvis man samtidig har fokus på de andre
signaler man får ud over det som brugeren siger med munden eller omvendt.
Christian og pædagogen
Vi har derfor opstillet en situation, hvor disse refleksioner
omkring kommunikation på flere niveauer spiller ind og hvordan det kan være
praktisk i pædagogisk arbejde.
I næste klip ser vi en situation udspille sig med Christian
(barnet) og Signe (pædagogen), hvor pædagogen spørger om barnet vil deltage i
en aktivitet med nogle andre. Læg mærke til non-verbal såvel som verbal
kommunikation.
Opsummering:
”Barnet” udtrykker, at det gerne vil være med til at spille fodbold, da pædagogen spørger om han vil med. Har man i tankerne, at kommunikation sker på flere niveauer opfanger man hurtigt, det ret lukkede kropssprog ”barnet” har. Det ser pædagogen og spørger derfor reflekterende ind til, hvad det kan skyldes, at ”barnet” måske er usikkert eller har mindre lyst til at være med. I denne situation skyldes det mangel på viden omkring reglerne af aktiviteten og ikke selve lysten til at komme ud at være aktiv eller social, der er årsagen. Det er en problematik som hurtigt kan løses ved, at pædagogen går ind og hjælper med at lære barnet reglerne
Video 2:
Det er umuligt ikke at kommunikere
En anden af Batesons grundlæggende pointer inden for
kommunikationen er, at det ikke er muligt ikke at kommunikere. Det mener vi er
vigtigt at have fokus på også og være bevidste omkring, da man nemt kan glemme
de børn, der ikke altid råber højst eller er så vilde, fordi man reagerer nemt
og hurtigt på det talte sprog. Dog kan non-verbalt sprog være lige så vigtigt,
selvom det kan kræve mere opmærksomhed at lægge mærke til og tyde. Her er et
tydeligt eksempel på, hvordan man kan kommunikere uden at sige noget.
Opsummering
Her ser vi, hvordan Betina sidder i krogen af sofaen og skuler hen
mod de andre børn, der leger og har det sjovt. Som pædagog skal man her være
opmærksom og eventuelt hjælpe barnet til at tage initiativ til at spørge om hun
må være med i legen. Det er tydeligt, at barnet faktisk har lyst til at være
med, da hun bliver ved med at følge med i, hvad de laver og ikke kan lade vær
med at kigge på. Så her er der åbenlys non-verbal kommunikation, hvor det altså
som pædagog er vigtigt at være bevidst omkring, at kommunikation kan være flere
ting og derfor både være opmærksom på de højlydte børn, men også de mindre
højlydte børn, da de også siger noget. Selvom det ikke altid er med ord.
/PaedaGOGO's 900!
Fedt, fedt, fedt!
SvarSletFørst det overordnede:
Ros for redigering af videoer, tydelige budskaber og simple replikker.
Så til det faglige:
I første video er Christians kropssprog, gestik, mimik og stemmeføring meget præcis med den følelse i gerne vil skabe. Den følelse ser vi som værende usikker, opgivende og frustreret over ikke at kunne være med på samme vilkår som andre.
Signe er meget åben, venlig og anerkendene i sit verbale sprog. I det non-verbale perspektiv er der dog en smule usikkerhed/lukkethed i form af krydsede ben og lukkede arme - hvilket giver et lidt forvirrende billede af situationen.
Dog synes vi klart at hun formår at komme "ud over kanten" med sit budskab.
Vi tænker at relationen de to imellem må være forholdsvis god, da han hurtigt kommer ind til sagens kerne og hun samtidig i dialogen kan "læne sig imod ham" uden at han trækker sig væk.
Christian virker stadig nervøs da han siger ja til deres aftale, men dog mere løftet i sindsstemning - og klar til at påtage sig opgaven.
Video 2:
Klart og tydeligt kropssprog og budskab. Betina sidder meget "beskyttet" i hjørnet af sofaen og har et meget lukket/usikkert kropssprog.
Samtidig er Signe og Christian slet ikke opmærksomme på Betina eller det hun signalerer.
Da vi så videoen siger Maya: "Jeg så slet ikke Betina før til allersidst!" - hvilket viser problemstillingen klart og tydeligt!
Videoerne er virkelig gode til at illustrerer Gregory Batesons kommunikationsteorier - især "Det er umuligt ikke at kommunikere".
Vi har dog hæftet os ved, at i har selvreflekteret meget i teksten til jeres videoer. Det får os til at tænke på, om i evt. fremadrettet kan lade dem stå mere åbne?
Vh.Gruppe 4 - Maya, Kristina, Dorthe og Sabrina