Officiel definition af kommunikation
Kommunikation, en. flt. -er. (lat. communicatio)
Udveksling af
informationer, budskaber og meddelelser mellem personer, dyr eller maskiner,
især ved benyttelse af tegnsystemer, fx sprog.
Vores definition
Altså vil det sige,
at det at kommunikere er noget, man gør fælles. I dag bruges udtrykket i størst
grad til at beskrive, hvordan en person indvier en anden person i sine tanker,
følelser, oplevelser og erfaringer. Men det at gøre
noget fælles er ikke altid lige simpelt, da mennesker er forskelligt skruet
sammen og tolker budskaber på forskellige måder. Formålet med kommunikation er
altså, at man vil videregive information eller budskaber til andre. Dette
kræver altså en afsender og en modtager af informationen. Dette kan kun lykkes,
hvis afsender og modtager opfatter det ens.
Den respektable krop
Et eksempel på
kommunikation i relationsarbejde kan være "den respektable krop". Den
respektable krop (Palludan 2005) er når barnet efterkommer pædagogens normative
forventninger, som ofte består af bl.a. kravet om at have et afdæmpet lydniveau,
at være verbalt udvekslende og ikke stille.
Mødes de normative
forventninger ikke kan det ofte ses, at pædagogen skifter fra udvekslingstonen
(åben, snakkesalig, anerkendende) til undervisningstonen (korrigerende og
irettesættende) i stedet, hvilket
resulterer i en ændring af pædagogens kommunikationsform som set i denne case:
"Dette eksempel
udspiller sig blandt børn og voksne, der sidder og står ved et af bordene på
stuen. De er i gang med at male på paptallerkener":
"Fatima løfter hovedet, idet hun siger: "Se Nadja". Nadja (voksen): "Ja, det er fint." Nadja bukker sig ned over Fatima bagfra og taler ind i hendes øre, mens hun peger med sin finger på Fatimas papansigt: "Se, kan du huske, at vi skal male ansigter..." Herefter siger hun, hvad der skal males på et ansigt og viser med fingeren, hvor øjne, næse og mund skal være. Fatima kigger på Nadjas finger og maler videre på ansigtet.
Nadja går videre til Sisse, der skal have mere maling, og spørger hende: "Hvor er munden? Er det munden? Jeg kan ikke se munden. Er næsen inde i munden?" Sisse hopper op med et grin i øjnene: "Jaa", siger hun. Nadja: "Nå, det er en sjov en". Sisse viser Nadja, hvad der er hvad på ansigtet. Nadja gentager efter Sisse: "Øre, næse, mund". Så tager Nadja ansigtet og lægger det væk, mens hun siger: "Nu lægger jeg det væk".I dette tilfælde bliver Sisses produktion mødt med spørgsmål, hvilket bliver indledningen til, at hun forklarer den voksne, hvordan maleriet er konstrueret”
I denne
case ses det, at pædagogen kommunikerer forskelligt med de to børn. Først med
undervisningstonen, og derefter med udvekslingstonen. I Fatimas eksempel bliver
hun talt til og ikke med. Hun instrueres i, hvordan hun skal gøre og det
forventes ikke, at hun indgår i en dialog, men kan spørge opklarende. Pædagogen
definerer, hvordan hun skal male og anerkender ikke Fatimas måde at male på.
Denne form for kommunikation er ikke god for relationen, da den ikke anerkender
barnets måde at tænke og udfolde sig på. Barnet kan føle sig afvist og
ligegyldigt.
I Sisses
tilfælde bliver hun talt med og ikke til. Pædagogen spørger hende, og det
forventes at Sisse bidrager med en synsvinkel eller lignende. Her bruges altså
undervisningstonen. Her udviser pædagogen en anerkendende kommunikation, da
pædagogen virker åben, nysgerrig og stiller reflekterende spørgsmål. Denne måde
at kommunikere på styrker relationen mellem de to, da pædagogen anerkender
Sisses måde at tænke på, hvilket bevirker, at Sisse styrkes og føler, at hun
gør noget godt.
Vores tanker og refleksioner
Med
tanke på dette er det tydeligt for os, at det er meget vigtigt som pædagog at
forholde sig refleksivt i forhold til sig selv og sin egen måde at kommunikere
på, da den har meget stor betydning for relationsarbejdet. Det er vigtigt at
huske på, at kommunikation kan være mange ting, da non-verbal kommunikation kan
være lige så vigtig som verbal kommunikation. Kommunikation er mere end bare
ord, da flere faktorer spiller ind som f.eks. tonelejet, kropssproget og
ansigtsmimikken. Det vil sige, at kommunikationen i relationsarbejde er essentielt, da man i en relation reagerer udfra hinandens "signaler". Så hvis Fatima kan mærke, at pædagogen ikke er tilfreds med hendes arbejde, så vil hun vælge at trække sig ind i sig selv i stedet for at føre en positiv og lærerig dialog som Sisse gør. Relationen mellem Fatima og pædagogen er altså ikke blevet styrket, da Fatima ikke blev talt med, men talt til i modsætning til Sisse. Dette finder vi meget interessant, da man ofte i pædagogisk praksis kan komme til at glemme, at ens egen kommunikation, om det er med kroppen eller sproget, er meget vigtig i forhold til de resultater man gerne vil opnå, ydermere synes vi at denne case er rigtig god til at illustrere, hvorledes kommunikation kan have stor betydning for relationsarbejdet.
Artikel af Charlotte Palludan og Eva Gulløv omhandlende den respektable krop:
http://edu.au.dk/fileadmin/www.dpu.dk/aktuelt/magasinetasterisk/udenforhierarki/nr23juni2005/050531103140-amp-type-doc.pdf
http://edu.au.dk/fileadmin/www.dpu.dk/aktuelt/magasinetasterisk/udenforhierarki/nr23juni2005/050531103140-amp-type-doc.pdf
/PaedaGOGO's 9000!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar